11 Ιουλ 2013

Οι ευρωπαίοι καταναλωτές προτιμούν τα φιλοπεριβαλλοντικά προϊόντα.

Σύμφωνα με νέα έρευνα, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι θα ήταν διατεθειμένοι να αλλάξουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες και να αγοράζουν περισσότερα φιλοπεριβαλλοντικά προϊόντα, αλλά πολλοί πιστεύουν ότι δεν έχουν επαρκείς πληροφορίες και εκφράζουν δυσπιστία για τους οικολογικούς ισχυρισμούς των κατασκευαστών.
Στην έρευνα σχετικά με τη «Στάση των Ευρωπαίων απέναντι στην οικοδόμηση ενιαίας αγοράς για πράσινα προϊόντα», περισσότεροι από τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων δήλωσαν
ότι θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν ακριβότερα τα προϊόντα για τα οποία θα ήταν πεπεισμένοι ότι είναι όντως φιλοπεριβαλλοντικά (77%). Ωστόσο, μόνο λίγο περισσότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους πολίτες αισθάνονται ότι είναι ενημερωμένοι για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων τα οποία αγοράζουν και χρησιμοποιούν (55%).

Ο Επίτροπος Περιβάλλοντος Γιάνεζ Ποτότσνικ δήλωσε σχετικά: «Φυσικά όλοι θα θέλαμε να βλέπουμε περισσότερα «πράσινα» προϊόντα στα ράφια, αλλά η έρευνα αυτή δείχνει ότι οι ισχυρισμοί για τον οικολογικό χαρακτήρα των προϊόντων προκαλούν σύγχυση στους περισσότερους από εμάς και, για τον λόγο αυτόν, είμαστε επιφυλακτικοί. Η κατάσταση αυτή δεν ευνοεί τους καταναλωτές, ούτε ανταμείβει τις επιχειρήσεις που κάνουν αληθινές προσπάθειες. Εργαζόμαστε από κοινού με επιχειρήσεις και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς για να συγκεντρώσουμε αξιόπιστες πληροφορίες, τις οποίες αναζητούν οι καταναλωτές όταν αγοράζουν προϊόντα. Με τον τρόπο αυτό θα συμβάλουμε στην ανάπτυξη αγορών και στη δημιουργία ευκαιριών για καινοτομία και επενδύσεις στην πράσινη οικονομία».

Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι πολίτες πιστεύουν ότι όταν αγοράζουν φιλοπεριβαλλοντικά προϊόντα μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην προστασία του περιβάλλοντος (89 %) και ότι τα προϊόντα αυτά είναι εξίσου αποτελεσματικά με τα κοινά προϊόντα (74 %). Περισσότερο πεπεισμένοι ότι τα προϊόντα που χαρακτηρίζονται ως φιλοπεριβαλλοντικά είναι λιγότερο επιβλαβή για το περιβάλλον είναι οι Πορτογάλοι (84 %), οι Μαλτέζοι (82 %), οι Γάλλοι (81 %) και οι Βέλγοι (81 %). Αντίθετα, σημαντικά πιο επιφυλακτικοί είναι οι Γερμανοί (44%), οι Ρουμάνοι (46%) και οι Ολλανδοί (47%).

Λίγο περισσότεροι από τους μισούς πολίτες της Ένωσης δείχνουν εμπιστοσύνη στους ισχυρισμούς των παραγωγών για τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των προϊόντων τους (52 %). Η πλειονότητα όμως των Ευρωπαίων δεν εμπιστεύεται τις δηλώσεις των επιχειρήσεων σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους (54 %). Από τους πολίτες της Ένωσης εκείνοι που θεωρούν περισσότερο ότι οι σχετικές δηλώσεις είναι υπερβολικές ή παραπλανητικές είναι οι Ρουμάνοι (40%), οι Βούλγαροι (40%), οι Έλληνες (39%) και οι Λετονοί (37%), σε αντίθεση με τους Μαλτέζους (17%) και τους Εσθονούς (20%). Ωστόσο, μεγάλο ποσοστό υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υποχρεωθούν να δημοσιεύουν στοιχεία για τις συνολικές περιβαλλοντικές επιδόσεις τους, καθώς και για τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των προϊόντων τους (69%).

Τα δύο τρίτα των πολιτών (66 %) σε όλη την ΕΕ, θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για ένα προϊόν εάν η εγγύηση αξιοπιστίας του επεκτεινόταν σε πέντε χρόνια. Επίσης, περισσότεροι από εννέα στους δέκα ερωτηθέντες πιστεύουν ότι θα πρέπει να αναγράφεται στα προϊόντα η αναμενόμενη διάρκεια ζωής τους (92%). Σχεδόν οι μισοί ερωτηθέντες αποφάσισαν τους τελευταίους 12 μήνες να μην επισκευάσουν ένα ελαττωματικό προϊόν επειδή το κόστος της επισκευής ήταν υπερβολικά υψηλό (47%).

Ένα σημαντικό ποσοστό των ερωτηθέντων πιστεύει ότι δεν είναι ασφαλής η κατανάλωση τροφίμων μετά την αναγραφόμενη ημερομηνία στην ετικέτα «ανάλωση κατά προτίμηση πριν από» (45%). Αυτό σημαίνει ότι μεγάλες ποσότητες τροφίμων που θα μπορούσαν ακόμη να καταναλωθούν σπαταλώνται και καταλήγουν στα σκουπίδια καθημερινά. Πάνω από τα τρία τέταρτα των πολιτών στη Σουηδία (81%), την Αυστρία (77%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (77%) πιστεύουν ότι είναι ασφαλές να καταναλώνουν τρόφιμα μετά την αναγραφόμενη ημερομηνία στην ετικέτα «ανάλωση κατά προτίμηση πριν από». Την άποψη αυτή συμμερίζονται λιγότεροι από το ένα πέμπτο των πολιτών στη Ρουμανία (14%) και τη Λιθουανία (17%).

Γενικές πληροφορίες

Οι επιχειρήσεις που θέλουν να προβάλουν τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των προϊόντων τους συναντούν πολυάριθμα εμπόδια λόγω των πολλών διαφορετικών μεθόδων εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που εφαρμόζουν οι δημόσιες αρχές και η ιδιωτική πρωτοβουλία, με συνέπεια να επιβαρύνονται επιπλέον προκειμένου να παράσχουν την αναγκαία περιβαλλοντική πληροφόρηση. Η ύπαρξη πληθώρας διαφορετικών ετικετών με πληροφορίες που καθιστούν δύσκολη τη σύγκριση των προϊόντων προκαλεί σύγχυση στους καταναλωτές.

Στην ανακοίνωση σχετικά με την οικοδόμηση της ενιαίας αγοράς για τα πράσινα προϊόντα και στη σύσταση για τη χρήση εναρμονισμένων μεθόδων σε επίπεδο ΕΕ, που εγκρίθηκαν από την Επιτροπή τον Απρίλιο του 2013 (βλ.IP/13/310), προβλέπεται ένα πιλοτικό σύστημα στο πλαίσιο του οποίου οι ενδιαφερόμενοι θα συμβάλουν στην ανάπτυξη καλύτερων μεθόδων εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των προϊόντων. Στόχος του συστήματος αυτού είναι η συγκέντρωση συγκρίσιμων και αξιόπιστων περιβαλλοντικών πληροφοριών που θα συμβάλουν στην αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών, των επιχειρήσεων, των επενδυτών και άλλων ενδιαφερομένων. Η καλύτερη κατανόηση της συμπεριφοράς και νοοτροπίας των καταναλωτών αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την αποτελεσματική εφαρμογή της νέας αυτής πρωτοβουλίας.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στα 28 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περισσότερα από 25.568 άτομα, από διαφορετικές κοινωνικές και πληθυσμιακές ομάδες, συμμετείχαν σε τηλεφωνικές συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν στη μητρική τους γλώσσα για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.


Πηγή:www.paseges.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου