Τις σημαντικότερες προκλήσεις και ευκαιρίες για τις
εξωστρεφείς ελληνικές επιχειρήσεις, μέσα από τα μάτια ορισμένων εκ των πιο
έμπειρων export managers της χώρας, έρχεται να αναδείξει μία νέα έρευνα του
γραφείου Αθήνας της Stanton Chase International, με την υποστήριξη του
Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), την ώρα που αναθεωρούνται πτωτικά τα
στοιχεία των εξαγωγών, για τον περασμένο Απρίλιο.
Το γραφείο Αθήνας της Stanton Chase International
προχώρησε στη διεξαγωγή έρευνας σε 450 ανώτατα στελέχη εξαγωγικών τμημάτων
ελληνικών εταιριών, τον περασμένο Απρίλιο, τα συμπεράσματα της οποίας
αντικατοπτρίζουν πλήρως τις τάσεις, τις ευκαιρίες, τις προκλήσεις και τα
θέματα, που είναι πρώτα στην ατζέντα των ειδικών.
Στο πλαίσιο αυτό, η συντριπτική πλειοψηφία των
ερωτηθέντων απαντούν πως οι εξαγωγές θα συνεισφέρουν στην ανάκαμψη της Ελλάδας
(75,4%).
Οι κλάδοι, όπου αναμένονται εξελίξεις, είναι οι ακόλουθοι:
Αγροτικά προϊόντα (78% των απαντήσεων).
Ενέργεια (49,2%).
Ελληνική γαστρονομία (42,4%).
Υπηρεσίες (31,4%).
Βιομηχανία (25,4%).
Καταναλωτικά προϊόντα (22,9%).
Αναφορικά με επιμέρους προϊοντικές κατηγορίες,
αναφέρθηκαν χαρακτηριστικά:
Φρούτα/Λαχανικά (62,7% των απαντήσεων).
Ιχθυοκαλλιέργεια (50,8%).
Γαλακτοκομικά (37,3%).
Φαρμακευτικά (28,8%).
Πετρέλαιο (25,4%).
Αλουμίνιο (20,3%).
Ως κυριότερες γεωγραφικές περιοχές, τα στελέχη των
εταιρειών, που συμμετείχαν στο δείγμα, ανέδειξαν ως προτεραιότητες τις εξής
γεωγραφικές περιοχές:
Ανατολική Ευρώπη (79,7%).
Δυτική Ευρώπη (72%).
Ασία (50,8%).
Αφρική (44,1%).
Αμερική (42,4%).
Αυστραλία (31,4%).
Ρωσία (28%).
Προβλήματα και προοπτικές
Σχετικά με «τα δυνατά σημεία», αλλά και «τις
ευκαιρίες», που παρουσιάζονται για τα ελληνικά εξαγώγιμα προϊόντα, αναφέρθηκαν,
κατά σειρά σημαντικότητας, η ποιότητα (50,8%), η πρόσβαση στις αναδυόμενες
αγορές (43,2%), η τάση στη μεσογειακή διατροφή (37,3%), ο τουρισμός (36,4%), το
εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό (32,2%), η παραμετροποίηση των προϊόντων ανά
αγορά (26,3%). Στην τελευταία θέση βαθμολογήθηκε η υποστήριξη από το κράτος και
το τραπεζικό σύστημα (25,4%).
Γενικά, αποτέλεσε κοινό τόπο η ανάγκη για περαιτέρω
διευκόλυνση των εξωστρεφών επιχειρήσεων, με τη γραφειοκρατία να αναδεικνύεται
ως το υπ' αριθμόν ένα εμπόδιο στην ανάπτυξη. Άλλα εμπόδια, που αναφέρθηκαν,
είχαν να κάνουν με την έλλειψη εξειδικευμένου μάρκετινγκ για τις εξαγωγές, μη
επαρκή κουλτούρα και εμπειρία εξαγωγών, πιέσεις από ανταγωνιστικά κράτη, θέματα
κόστους, καθώς και παραγωγικής επάρκειας.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι περισσότερα από ένα στα
τρία στελέχη, που συμμετείχαν στην έρευνα, εργάζονται σε εταιρείες όπου η
συνεισφορά των εξαγωγών είναι μικρότερη του 10%. Με βάση τους διεθνείς δείκτες,
ως διεθνοποιημένη θεωρείται μία εταιρεία της οποίας το ποσοστό εσόδων από
διεθνείς επιχειρηματικές συνεργασίες στα συνολικά έσοδα είναι μεγαλύτερο του
20%.
Αναλύοντας τις προτεραιότητες των εξαγωγικών τμημάτων,
η έρευνα κατέληξε σε τέσσερις βασικούς άξονες: 1) Ανεύρεση και ορθή αξιολόγηση
των διανομέων, 2) πρόσβαση σε διεθνή στοιχεία αγορών, 3) διαθεσιμότητα
προϊόντος, 4) υποστήριξη εντός της εταιρείας.
Όπως τόνισαν οι ίδιοι οι ειδικοί, το 2011, κατά το
οποίο σημειώθηκε το ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας των 22,5 δισ. ευρώ, βασικοί
παράγοντες, που επέδρασαν στην απόδοση των εξαγωγικών στελεχών, ήταν οι πιέσεις
τιμών, η έμφαση στο κόστος παραγωγής, ο ανταγωνισμός, η ύφεση και οι
επιχειρησιακές αναδιοργανώσεις.
Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι ειδικοί των
εξαγωγών αναγνωρίζουν την ανάγκη της δραστικής αλλαγής του μετασχηματισμού στις
εταιρείες τους. Θεωρούν, σε αυτήν τη διαδικασία, ως μεγαλύτερα εμπόδιά τους την
έλλειψη ευελιξίας και προσαρμοστικότητας (56,8%).
Από την άλλη πλευρά, στο σύνολό τους, θεωρούν τον
στρατηγικό προσανατολισμό (45,8%), τον προσανατολισμό στον πελάτη (45,8%), την
εμπειρία από πολλαπλές κουλτούρες (39,8%), επικοινωνιακές δεξιότητες (33,9%)
και δυνατό εμπορικό/marketing background (31,4%).
Ευκαιρίες καριέρας στις εξαγωγές
Παράλληλα, με τις προοπτικές των εξαγωγικών
επιχειρήσεων και των ελληνικών εξαγωγών, προκύπτουν και σημαντικές ευκαιρίες
καριέρας σε εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας. Οι ικανότητες στην εξυπηρέτηση
πελατών, τη διοίκηση πωλήσεων, το marketing και το key account management,
αναφέρονται ως τα κύρια συστατικά επιτυχίας ενός στελέχους στις εξαγωγές.
Αναφορικά με τα υποτμήματα, που παρουσιάζουν ευκαιρίες
καριέρας, εντός της λειτουργίας των εξαγωγών, το 55,1% των ερωτηθέντων θεωρεί
πως υπάρχουν ευκαιρίες στα τμήματα Area Exports. Επίσης, ευκαιρίες
καταγράφονται στα τμήματα εξυπηρέτησης πελατών (39,8%), στα τμήματα logistics
(39%) και στο sales operations (34.7%).
Πρέπει να τονιστεί πως οι κλάδοι, στους οποίους
διαφαίνονται ευκαιρίες καριέρας, είναι οι εξής: 1. Ενέργεια (58%), 2.
Καταναλωτικά προϊόντα (55,1%), 3. Φαρμακευτικά (39,8%), 4. Λιανική (28%), 5.
Logistics & transportation (26,3%).
Όσον αφορά την επαγγελματική τους εξέλιξη και τη
διερεύνηση νέων επαγγελματικών ευκαιριών και εκτός Ελλάδος, οι ερωτηθέντες, στη
συντριπτική τους πλειοψηφία, θεωρούν ως βασικές παραμέτρους την αναβάθμιση του
ρόλου και τον βαθμό της διοικητικής ευθύνης με παράλληλη αύξηση του πακέτου
αποδοχών. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως ο ένας στους δύο επιθυμεί να
διερευνήσει κάποια νέα επαγγελματική ευκαιρία και, επίσης, το γεγονός πως
περισσότεροι από ένας στους δύο έχουν δρομολογήσει κάποια τέτοια εξέλιξη, μέσω
εταιρείας executive search (56.9%) ή μέσω προσωπικής δικτύωσης (56%). Θετικοί,
ωστόσο, είναι η πλειοψηφία (70,4%) σε μετακίνηση στο εξωτερικό και σε περιοχές,
όπως οι χώρες Ανατολικής Ευρώπης (71,8%), η Μέση Ανατολή (67,9%), Ρωσία (41%),
Ασία (37,2%) και, σε λιγότερο βαθμό, Αφρική και Λατινική Αμερική (24,4%).
Τέλος, η μεγάλη πλειοψηφία πιστεύει ότι πρέπει να
αναπτύξει ενεργά το «προσωπικό της προϊόν», καθώς και την ορατότητά της στην
αγορά εργασίας (69,3%), ώστε να επιτύχει τους στόχους, που έχει οριοθετήσει
στην καριέρα της. Παράλληλα, κτίσιμο σχέσεων με τις εταιρείες executive search,
ανάπτυξη τεχνικών ικανοτήτων και εμπλουτισμός του ακαδημαϊκού υπόβαθρου,
κρίνονται, επίσης, αναγκαίες.
Πηγή:www.paseges.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου