3 Ιουλ 2012

Παίρνουν μορφή τα επενδυτικά προγράμματα της περιόδου 2014-2020.


Ειδικά προγράμματα για νησιωτικές περιοχές και κατάργηση του κατώτατου ορίου μείωσης της χρήσης νερού (-25%) για τις επενδύσεις σε αρδευτικά συστήματα, έχει σκοπό να ζητήσει η Ελλάδα, με βάση το πρώτο πλαίσιο πολιτικών αγροτικής ανάπτυξης που διαμορφώθηκε για την περίοδο 2014-2020.

Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι η ανακατανομή των πόρων ανάμεσα στα κράτη μέλη πρέπει να συνδέεται με αντικειμενικά κριτήρια.
Σύμφωνα με το έγγραφο της ειδικής γραμματείας Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών οι βασικές εθνικές θέσεις για την Πολιτική Αγροτικής Ανάπτυξης 20142020 κατά τη διαπραγμάτευση στις σχετικές Ομάδες Εργασίας του Συμβουλίου είναι:
- Η Ελλάδα θεωρεί σημαντική τη διατήρηση των μακροπρόθεσμων στρατηγικών στόχων της
πολιτικής για την αγροτική ανάπτυξη. Η συμπληρωματική συμβολή της, στο μερίδιο που της αναλογεί, στους στόχους της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020» είναι σε κάθε περίπτωση επιθυμητή αλλά δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί μόνο ως μέσο επίτευξης των στόχων της «Ευρώπη 2020».
- Η διατήρηση της τρέχουσας δομής της ΚΑΠ σε δύο Πυλώνες παρέχει ευχέρεια και ευελιξία στα κράτη μέλη να αντιμετωπίσουν στοχευμένα τις εθνικές και περιφερειακές ιδιαιτερότητες αλλά με την απουσία συγκεκριμένης δημοσιονομικής πρότασης για την αγροτική ανάπτυξη είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποκρυσταλλωθούν οι τελικές θέσεις της Ελλάδας. Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι η ανακατανομή των πόρων ανάμεσα στα κράτη μέλη δεν πρέπει να θέτει σε κίνδυνο τις σημερινές ισορροπίες και πρέπει να συνδέεται με αντικειμενικά κριτήρια.
- Παρ' όλο που έχει διαπιστωθεί η άμεση ανάγκη απλοποίησης και βελτίωσης του πλαισίου εφαρμογής της αγροτικής ανάπτυξης αλλά και των άλλων Ταμείων, σε αρκετές περιπτώσεις η Ελλάδα κρίνει ότι προστίθεται επιπλέον διοικητικό βάρος στα ΚΜ, όπως στην περίπτωση της δημιουργίας των νέων συστημάτων παρακολούθησης που προβλέπονται.
- Κατά το συντονισμό των πολιτικών που επιχειρείται, μέσω του Κοινού Στρατηγικού Πλαισίου, η Ελλάδα υποστηρίζει ότι πρέπει να διασφαλίζεται ανεξαρτησία στη χάραξη και την εφαρμογή των επιμέρους πολιτικών, δημοσιονομική αυτοτέλεια και διαχειριστική αυτάρκεια.
- Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι η εισαγωγή μακροοικονομικών προϋποθέσεων, μέσω των οποίων θα ληφθούν μέτρα για να διασφαλιστεί ότι η αποτελεσματικότητα των πόρων δε θα υπονομεύεται από ακατάλληλες μακροπρόθεσμες δημοσιονομικές πολιτικές, καταλήγει σε άδικη τιμωρία ενός προγράμματος, καθώς η εκπλήρωση ή μη των μακροοικονομικών δεσμεύσεων της χώρας δεν επηρεάζεται από αυτό. Επιπλέον, εφόσον η επιτυχία της εφαρμογής της κάθε πολιτικής αποτιμάται μέσω ενός συστήματος κοινών δεικτών, υπάρχουν τα εργαλεία για τη διασφάλιση της ορθής χρήσης των πόρων και δεν κρίνεται σκόπιμη η επιβολή επιπλέον κυρώσεων.
- Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι η εισαγωγή εκ των προτέρων προϋποθέσεων που έχουν άμεση σχέση με παρεμβάσεις της πολιτικής αγροτικής ανάπτυξης για την αύξηση της αποτελεσματικότητάς των είναι θεμιτή. Ωστόσο, πρέπει να αποφευχθεί η σύνδεση αυτών με ποινές (όπως η αναστολή μέρους ή του συνόλου των ενδιάμεσων πληρωμών).
- Η Ελλάδα θεωρεί θεμιτή την επιβράβευση των Προγραμμάτων που θα επιτύχουν τους στόχους – ορόσημα αλλά το αποθεματικό επίδοσης, όπως προβλέπεται να λειτουργήσει, αφενός δημιουργηθεί πρόσθετο διοικητικό βάρος στα ΚΜ και, αφετέρου, το 2019 είναι πολύ αργά για να αποφασισθεί η κατανομή πόρων.
- Αναφέρεται στην πρόταση Καν. Αγροτικής Ανάπτυξης ότι σε περίπτωση άρδευσης, μόνο οι επενδύσεις που οδηγούν σε μείωση της προηγούμενης κατανάλωσης νερού τουλάχιστον κατά 25 % θεωρούνται επιλέξιμες δαπάνες. Για τις χώρες της Μεσογείου οποιαδήποτε μείωση της κατανάλωσης νερού είναι επιθυμητή και η Ελλάδα υποστηρίζει ότι δεν πρέπει να υπάρχει αυτή η δέσμευση.
- Η δυνατότητα κατάρτισης θεματικών υποπρογραμμάτων είναι θετική καθώς μπορούν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση σημαντικών διαρθρωτικών προβλημάτων του αγροτικού χώρου και γι’ αυτό το λόγο η Ελλάδα υποστηρίζει ότι στις κατηγορίες που ήδη προβλέπονται στην πρόταση Καν. Αγροτικής Ανάπτυξης, πρέπει να ενταχθούν και νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας, ώστε να τύχουν αυξημένης έντασης ενίσχυσης.
Οι διαπραγματεύσεις επί δανικής Προεδρίας ολοκληρώθηκαν στο τέλος Ιουνίου 2012 με 10 συνεδριάσεις. Στη διάρκεια των εννέα συνεδριάσεων που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι τώρα, έχει γίνει μία δεύτερη ανάγνωση και εις βάθος συζήτηση για όλα τα τεχνικά θέματα των άρθρων της πρότασης. Με βάση τα σχόλια των ΚΜ και τις απαντήσεις της Επιτροπής, η δανική Προεδρία έχει εκδώσει τρία συμβιβαστικά κείμενα που, αθροιστικά, καλύπτουν το σύνολο της πρότασης Κανονισμού και λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια των κρατών μελών και της Επιτροπής πρότεινε ένα συνολικό συμβιβαστικό κείμενο για το σύνολο της πρότασης το οποίο έχει μια γενική αποδοχή από τα κράτη μέλη.

Αλεξανδρής Πέτρος

Διαβάστε εδώ το σχετικό έγγραφο:

Πηγή:www.agronews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου