Την παρέμβαση των κ.κ. Βενιζέλου και Οικονόμου σε δύο κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην παράταση του χρόνου αποπληρωμής των οφειλών των αγροτών και των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων στις πυρόπληκτες περιοχές, αλλά και στη ρύθμιση του δανείου δημητριακών έτους 2008, ζητά με σχετική επιστολή ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ, κ. Τζανέτος Καραμίχας, δεδομένης της παρατεινόμενης και έντονης κρίσης στον αγροτικό τομέα και στην αγορά αγροτικών διατροφικών προϊόντων.
Ολόκληρη η επιστολή και το ενημερωτικό σημείωμα
1. κ. Ευάγγελο Βενιζέλο
Υπουργό Οικονομικών
Νίκης 5-7, Αθήνα
2. κ. Παντελή Οικονόμου
Αν. Υπουργό Οικονομικών
Καραγιώργη Σερβίας 10, Αθήνα 8.12.2011
Αριθμ. Πρωτ.1009
Κύριοι Υπουργοί,
Με δεδομένη την παρατεινόμενη και έντονη κρίση στον αγροτικό τομέα και την αγορά αγροτικών διατροφικών προϊόντων κρίνεται απόλυτα αναγκαία η παρέμβασή σε δύο κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην παράταση του χρόνου αποπληρωμής των οφειλών των αγροτών και των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων στις πυρόπληκτες περιοχές, αλλά και στη ρύθμιση του δανείου δημητριακών έτους 2008.
Για τα δύο αυτά ζητήματα και τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επισυνάπτεται σχετικό ενημερωτικό σημείωμα και θεωρούμε απόλυτα αναγκαίο των καθορισμό το συντομότερο δυνατό συνάντησης μαζί σας για την από κοινού αντιμετώπιση των αναφερόμενων θεμάτων.
Με τιμή
Ο Πρόεδρος
Τζανέτος Καραμίχας
Ενημερωτικό Σημείωμα
ΠΑΣΕΓΕΣ
Δεκέμβριος 2011
Ενημερωτικό σημείωμα
1) Παράταση χρόνου αποπληρωμής οφειλών αγροτών και ΕΑΣ του Ν.3816/2010
Όπως είναι γνωστό τη θερινή περίοδο του 2007 σημειώθηκαν καταστροφικές πυρκαγιές σε πέντε νομούς της χώρας μας με τραγικές συνέπειες.
Οι πέντε αυτοί νομοί εκτός των απωλειών σε ανθρώπινες ζωές υπέστησαν και σημαντικές οικονομικές ζημιές.
Ο πρωτογενής τομέας ήταν αυτός που επλήγη άμεσα και κύρια από τις πυρκαγιές, αφού εξαιτίας τους καταστράφησαν τεράστιες εκτάσεις καλλιεργήσιμης γης, βοσκοτόπια και ζωικό κεφάλαιο ενώ από την μια στιγμή στην άλλη εξανεμίστηκαν οι πηγές άντλησης των εισοδημάτων των αγροτών τουλάχιστον για μια πενταετία.
Η πολιτεία αντιλαμβανόμενη το μέγεθος της φυσικής καταστροφής στην οικονομία των νομών αυτών αλλά και τις ευθύνες της, έδωσε την δυνατότητα σε επαγγελματίες/επιχειρήσεις που ήταν εγκατεστημένες και λειτουργούσαν στους πυρόπληκτους νομούς να ρυθμίσουν τις οφειλές τους σύμφωνα με τις, με αριθμ. 36579/Β.1666/27-08-2007 και 2/54310/0025/13-09-2007 αποφάσεις του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.
Οι Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών των πληγέντων νομών που εμφάνιζαν οφειλές στα πιστωτικά ιδρύματα και πληρούσαν τις προϋποθέσεις των ανωτέρω αποφάσεων εντάχθηκαν στις παραπάνω ρυθμίσεις.
Τα επόμενα έτη και λόγω της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος από τις πυρκαγιές, σε πολλούς νομούς παρατηρήθηκαν πλημμυρικά φαινόμενα από βροχοπτώσεις και χιονοπτώσεις (π.χ. Εύβοια) τα οποία επιδείνωσαν την οικονομική κατάσταση των ήδη πληγέντων από τις πυρκαγιές αγροτών και Ε.Α.Σ.
Οι Ε.Α.Σ. ως όφειλαν συνέδραμαν τους αγρότες των περιοχών τους, είτε ετεροχρονίζοντας τις οικονομικές απαιτήσεις τους είτε παρέχοντάς τους πιστώσεις για την αγορά σπόρων, λιπασμάτων, γεωργικών φαρμάκων κ.λ.π., εφοδίων, άκρως απαραίτητων για την άσκηση της επαγγελματικής τους δραστηριότητας.
Η Πολιτεία με την ψήφιση του Ν. 3816/2010 (ΦΕΚ 6Α ΄/26.01.2010) που κατά κύριο λόγο στόχευε στην ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά διευκολύνοντας τις επιχειρήσεις, συμπεριέλαβε στις διατάξεις του και τα ήδη ρυθμισμένα δάνεια των πυρόπληκτων περιοχών παρατείνοντας την αποπληρωμή τους κατά δύο έτη (από το 2017 στο 2019) με καταβολή μόνο των τόκων που αντιστοιχούν στη διετία της παράτασης.
Η σημειωθείσα τελευταία αλματώδης αύξηση των επιτοκίων σε συνδυασμό με την δεινή οικονομική κατάσταση της χώρας καθιστά ήδη δυσχερή την εξυπηρέτηση των παραπάνω δανείων.
Ειδικότερα στον πρωτογενή τομέα η μείωση της κατανάλωσης έχει οδηγήσει σε μείωση των τιμών παραγωγού σε όλα σχεδόν τα παραγόμενα προϊόντα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, με αποτέλεσμα οι αγρότες και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σ΄ αυτόν, να αντιμετωπίζουν εντονότατα προβλήματα βιωσιμότητας.
Με βάση τα παραπάνω και προκειμένου να μην οδηγηθούν οι αγρότες/επιχειρήσεις του πρωτογενή τομέα των πυρόπληκτων νομών σε μη αναστρέψιμη πορεία, κρίνεται επιβεβλημένη η παράταση του χρόνου αποπληρωμής των ενήμερων οφειλών τους, οι οποίες έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του Ν. 3816/2010, τουλάχιστον για μια 10ετία με παράλληλη απαλλαγή της καταβολής των αναλογούντων τόκων.
2) Ρύθμιση του δανείου δημητριακών έτους 2008
Σύμφωνα με την Απόφαση 2/21304/0025/26.10.2010 του Υφυπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ Β΄ 1695/26.10.2010) ορίσθηκε πενταετής συνολική διάρκεια του ρυθμιζόμενου δανείου, εξοφλητέου σε εξαμηνιαίες τοκοχρεωλυτικές δόσεις, με πρώτη δόση καταβλητέα στις 30.3.2011 και τελευταία δόση καταβλητέα στις 30.9.2015. Περαιτέρω ορίσθηκε να καταβάλλεται στο Ελληνικό Δημόσιο ετησίως από έκαστο δανειολήπτη και μέχρι τη λήξη του δανείου προμήθεια ασφαλείας σε ποσοστό 2% επί του ανεξόφλητου κάθε φορά υπολοίπου του δανείου και με πρώτη καταβολή στις 30.3.2011.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι σήμερα, ένας σημαντικός αριθμός Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών και πρωτοβάθμιων Συνεταιρισμών αδυνατεί να εξυπηρετήσει το δάνειο αυτό εξ αιτίας της κρίσης και της ύφεσης στην αγορά.
Ειδικότερα, από τα μέχρι σήμερα συγκεντρωθέντα στοιχεία, προκύπτει ότι ποσόν του δανείου ύψους 69 εκ. € εξυπηρετείται ενώ ένα ποσόν ύψους 16 εκ. € έχει καταστεί υπερήμερο και αφορά σε 45 Συνεταιριστικές Οργανώσεις.
Εξ αιτίας της συνεχιζόμενης κρίσης στην αγορά, εκτιμάται ότι το ποσό που αναφέρεται ως υπερήμερο θα αυξηθεί σημαντικά με κίνδυνο να ευρεθούν οι Συνεταιριστικές Οργανώσεις σε πλήρη αδυναμία καταβολής των τοκοχρεωλυτικών δόσεων, που ήδη επιβαρύνονται με ιδιαίτερα υψηλό επιτόκιο (12% περίπου).
Επισημαίνεται επίσης ότι σημαντικός αριθμός Συνεταιριστικών Οργανώσεων δεν έχει καταβάλλει τις δύο πρώτες τοκοχρεωλυτικές δόσεις (30/3/11 και 30/9/11) και επομένως σύμφωνα με την Υπ. Απόφαση το σύνολο του δανείου τους ήδη καθίσταται ληξιπρόθεσμο και απαιτητό.
Τονίζεται ότι η κατάσταση στην αγορά δημητριακών στο διάστημα της τελευταίας διετίας επιδεινώθηκε σημαντικά εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού από εισαγόμενα προϊόντα, που διαθέτονται στην αγορά σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των εισαγωγών σίτου αλευροποιίας από τη Βουλγαρία, που αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο εξαγωγέα σιτηρών στην Ελλάδα σε ποσότητες που το 2010 υπερβαίνουν τους 110.000 τόνους με μέση τιμή εισαγωγής (169 ευρώ ανά τόνο για παράδοση cif λιμάνι Πειραιά). Οι εισαγωγές μαλακού σίτου από Βουλγαρία κατά το πρώτο επτάμηνο του 2011 έχουν ήδη υπερβεί το επίπεδο των 63.000 τόνων με μέση τιμή ανερχόμενη στο επίπεδο των 160 ευρώ ανά τόνο για παράδοση fob σε λιμάνι Βάρνας. Υπογραμμίζεται ότι η τιμή αυτή είναι χαμηλότερη της εγχώριας τιμής παραγωγού κατά 25% και πλέον, ενώ σε σύγκριση της τιμής αυτής για παράδοση σίτου εγχώριας παραγωγής σε ελληνικό λιμάνι (230 ευρώ ανά τόνο fob λιμάνι Αλεξανδρούπολης) η διαφορά υπερβαίνει το 40% και πλέον. Είναι προφανές ότι κάτω από τις συνθήκες αυτές είναι αντικειμενικά αδύνατη η διάθεση σίτου εγχώριας παραγωγής στην ελληνική αγορά, γεγονός που πλήττει τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις που συγκεντρώνουν και διαθέτουν στην αγορά ομοειδή προϊόντα. Οι επιπτώσεις εξαιτίας του οξύτατου ανταγωνισμού αυτού πλήττουν ήδη έντονα τις Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών στην Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται αδιάθετες σημαντικές ποσότητες σιτηρών εγχώριας παραγωγής.
Επιπρόσθετα, όπως είναι γνωστό, η παρατεταμένη ανομβρία που πλήττει από τα μέσα Οκτωβρίου 2011 τις κύριες σιτοπαραγωγικές περιφέρειες της χώρας θα επιβαρύνει σημαντικά την ήδη δυσχερή οικονομική κατάσταση των αγροτών αυτών και των φορέων τους με αποτέλεσμα την οικονομική κατάρρευση των εμπλεκόμενων Συν/κών Οργανώσεων και την διάλυση του παραγωγικού ιστού στην περιφέρεια.
Για τους παραπάνω λόγους, κρίνεται αναγκαίο να επεκταθεί η ρύθμιση του δανείου αυτού με ένα νέο δάνειο δεκαετούς διάρκειας, με έναρξη από 1/1/2012 και με άτοκη διετή περίοδο χάριτος. Οι τόκοι υπερημερίας και οι λοιπές επιβαρύνσεις από 31/3/2011 έως 31/3/2012 θα πρέπει να καλυφθούν από το Ελληνικό Δημόσιο.
Το κόστος που θα προκύψει για το Ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να υλοποιηθεί η προτεινόμενη ρύθμιση εκτιμάται σε 20 εκατ. ευρώ περίπου.
Πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου