Απογοητευτικά
είναι τα πρώτα στοιχεία για την αγορά της «ναυαρχίδας» των αγροτικών
μηχανημάτων, αυτής των τρακτέρ. Εκτός της οικονομικής δυσπραγίας των
ενδιαφερομένων και παρά το γεγονός ότι ο στόλος των τρακτέρ παραμένει
γηρασμένος, τα προβλήματα στην υλοποίηση των σχεδίων βελτίωσης αναστέλλουν κάθε
«χαραμάδα» αισιοδοξίας.
Όπως
αναφέρεται στην ιστοσελίδα του ΣΕΑΜ: "Σύμφωνα με
τα πρώτα ανεπίσημα
στοιχεία από παράγοντες του κλάδου, μόλις 540 ήταν τα τρακτέρ που πωλήθηκαν την
περασμένη χρονιά, σχεδόν τα μισά δηλαδή από τις 1.030 μονάδες που είχαν πωληθεί
ένα χρόνο πριν.
Ως κυριότερες
αιτίες αναφέρεται από τους εισαγωγείς αγροτικών μηχανημάτων η οικονομική κρίση
και, βεβαίως, η συνεχιζόμενη αδράνεια στο μέτωπο των επενδυτικών προγραμμάτων.
Ειδικά
η καθυστέρηση στην υλοποίηση των Σχεδίων Βελτίωσης έχει οδηγήσει τις πωλήσεις
νέων τρακτέρ σε καθίζηση και αυτόματα καταδικάζει τις εγχώριες αγροτικές
εκμεταλλεύσεις σε χαμηλότερη παραγωγικότητα και υψηλότερο κόστος παραγωγής, σε
σχέση με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές.
Το
συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι το μόνο θετικό νέο που φέρνει το 2013, αφού όλοι
οι παράγοντες της αγοράς περιμένουν - ή μάλλον εύχονται - ότι σύντομα θα
αρχίσει η εκταμίευση των προκαταβολών για την αγορά νέων τρακτέρ από τους
αγρότες που θα ενταχθούν στη συγκεκριμένη δράση".
Αύξηση
ανεργίας
Όπως
αναφέρθηκε και πιο πάνω, η οικονομική ένδεια, σε συνδυασμό με την γραφειοκρατία
και την έλλειψη κινήτρων για αντικατάσταση των πεπαλαιωμένων μηχανημάτων έχει
δημιουργήσει τρομακτικά ποσοστά ανεργίας στον κλάδο των συγκεκριμένων
επιχειρήσεων, ενώ εμμέσως εμποδίζει τους αγρότες να προχωρήσουν σε επενδύσεις,
που θα φέρουν μείωση στο κόστος παραγωγής και καλύτερη ποιότητα εργασίας.
Τα
ανησυχητικά στοιχεία που είναι ορατά δια γυμνού οφθαλμού πλέον σε όσους
επισκέπτονται αγροτικές περιοχές και συνομιλούν με επαγγελματίες από το χώρο
των συγκεκριμένων επιχειρήσεων που έκαναν «χρυσές δουλειές» τις δεκαετίες του
’80 και του ’90, επιβεβαιώνουν παράγοντες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο:
«Η
κατάσταση είναι τρομακτικά δύσκολη για όσους απασχολούνται στον κλάδο των
γεωργικών μηχανημάτων. Οι έλληνες αγρότες έχουν σταματήσει να αγοράζουν τρακτέρ
με το ρυθμό της προηγούμενης δεκαετίας, ούτε καν της περασμένης τριετίας, με
αποτέλεσμα οι πωλήσεις να έχουν κατρακυλήσει. Για να δει κανείς το μέγεθος του
προβλήματος, αρκεί να σκεφτεί ότι μόλις λίγα χρόνια πριν και συγκεκριμένα το
2007, οι πωλήσεις κυμαίνονταν στα επίπεδα των 4.000 μονάδων».
Μείωση
ανταγωνιστικότητας
Αποτέλεσμα
της όλης κατάστασης είναι η απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας μέσα σε τρία μόλις
χρόνια, με ανεπίσημες πληροφορίες από παράγοντες του χώρου να αναφέρουν στo
paseges.gr ότι την τελευταία περίοδο χάθηκαν παραπάνω από τις μισές θέσεις
εργασίας στο χώρο των συγκεκριμένων επιχειρήσεων.
Ωστόσο
αυτή όσο κι αν είναι κρίσιμη, δεν είναι η μοναδική διάσταση του προβλήματος.
Καθοριστικό
στοιχείο που συντελεί αποφασιστικά στο δείκτη ανταγωνιστικότητας του αγροτικού
τομέα είναι η χαμηλή παραγωγικότητα του μηχανολογικού εξοπλισμού που
χρησιμοποιείται στην αγροτική παραγωγή, κάτι που έχει επισημάνει με σχετική του
έκθεση του ΙΟΒΕ.
Σύμφωνα
με τη συγκεκριμένη έκθεση, η πεπαλαιωμένη τεχνολογική στάθμη του στόλου των
γεωργικών ελκυστήρων ( με μέση ηλικία τα 23 έτη έναντι 16 στην ΕΕ, 84% του
στόλου είναι μεσαίας ιπποδύναμης κάτω των 100 ίππων έναντι 140 ίππων στην ΕΕ,
50% στόλου με μονό διαφορικό) οδηγεί σε υψηλό κόστος παραγωγής και κατ’
επέκταση χαμηλή παραγωγικότητα των γεωργικών εργασιών.
Επιπλέον
κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει και την περιβαλλοντική επιβάρυνση, ενώ δεν θα
πρέπει να αγνοούνται και τα ζητήματα οδικής ασφάλειας, αλλά και προσωπικής
ασφάλειας του χρήστη.
Με
τα δεδομένα αυτά, φαίνεται ότι καθίσταται πιο επιτακτική από ποτέ η υιοθέτηση
προγράμματος απόσυρσης παλαιών αγροτικών ελκυστήρων και παροχής κινήτρων για
την απόκτηση νέων, όπως συμβαίνει και με τα αυτοκίνητα, ώστε να αυξηθεί η
αποδοτικότητα των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, κάτι που προτείνει το ΙΟΒΕ, αλλά
και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας.
Έκκληση
των επιχειρήσεων
Οι
χαμηλές πτήσεις όσον αφορά τον αριθμό των νέων πωλήσεων απασχολούν έντονα τις
επιχειρήσεις, οι οποίες αναζητούν διεξόδους και ζητούν λύσεις.
Στο
θέμα έχει αναφερθεί με σχετική του ανακοίνωση, παλιότερα, ο Σύνδεσμος
Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), τονίζοντας την ανάγκη να
προχωρήσουν πιο γρήγορα τα επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβάλλει στο υπουργείο
Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων οι αγρότες, για να λάβουν ενίσχυση προκειμένου
να αντικαταστήσουν το παλιό τους τρακτέρ.
Όπως
επεσήμανε τότε ο ΣΕΑΜ «οι αγρότες έχουν ήδη υποβληθεί σε όλα τα έξοδα σύνταξης
και υποβολής του φακέλου της επένδυσης, χωρίς να γνωρίζουν αν και πότε θα
πάρουν την έγκριση για να προχωρήσουν στην επένδυση.
Την
ίδια στιγμή, η αγορά υποφέρει από την έλλειψη ρευστότητας, χάνονται θέσεις
εργασίας και τα κοινοτικά κονδύλια, που θα μπορούσαν να στηρίξουν την αγορά και
τις επενδύσεις, παραμένουν αναξιοποίητα. Η κινητικότητα στην υλοποίηση των
επενδύσεων θα αντιστρέψει την κακή ψυχολογία της αγοράς, ιδιαίτερα εν όψει της
έναρξης της νέας καλλιεργητικής περιόδου.
Θα
είναι εξαιρετικά επιζήμιο για την γεωργία και για την οικονομία της χώρας να
χαθεί και αυτή η καλλιεργητική περίοδος, όπως και τόσες άλλες τα προηγούμενα
χρόνια».
Αλέξανδρος
Μπίκας
Πηγή:www.paseges.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου