20 Σεπ 2012

Νέος αγορανομικός κώδικας 98 σελίδων .


Λιγότερο κόστος και γραφειοκρατία για τις επιχειρήσεις, περισσότερη διαφάνεια και πληρέστερη πληροφόρηση ως προς τις τιμές και την ποιότητα των προϊόντων και υπηρεσιών για τους καταναλωτές υπόσχονται να φέρουν οι «κανόνες διακίνησης και εμπορίας προϊόντων και υπηρεσιών» που έρχονται να καταργήσουν και στην πράξη τον παρωχημένο αγορανομικό κώδικα.

Σε ένα ενιαίο κείμενο 98 σελίδων στο οποίο περιλαμβάνονται πλέον 152 άρθρα (αντί των 485 σελίδων και 363 άρθρων του αγορανομικού), έμποροι, παραγωγοί, διακινητές και καταναλωτές θα μπορούν πλέον να πληροφορούνται και να παρακολουθούν με ασύγκριτα
μεγαλύτερη ευκολία τους κανόνες που ισχύουν για κάθε κλάδο και κατηγορία προϊόντων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά.

Με το νέο πλαίσιο που θα παραμείνει σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου, υιοθετείται μια εντελώς διαφορετική δομή που απλοποιεί και κάνει σαφέστερες τις διάσπαρτες μέχρι σήμερα αγορανομικές διατάξεις, καθώς διαχωρίζεται σε γενικές και ειδικές διατάξεις. Επιπλέον αίρονται οι επικαλύψεις ή αλληλοσυγκρουόμενες διατάξεις μεταξύ της ευρωπαϊκής και της εθνικής νομοθεσίας ως προς την επισήμανση των προϊόντων. Για όλες τις κατηγορίες τροφίμων θα υπάρχουν συγκεκριμένες παραπομπές στον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών και αντίστοιχες παραπομπές σε ειδική νομοθεσία για τα προϊόντα πλην τροφίμων και ποτών. Πέραν της κωδικοποίησης, ο αγορανομικός κώδικας που πρωτοθεσπίστηκε πριν 66 χρόνια, χρειάστηκε να εκσυγχρονιστεί σημαντικά για να αντιμετωπίσει σημερινές προκλήσεις της αγοράς και των καταναλωτών.

Στο πλαίσιο αυτό:

* Εισάγονται νέες ρυθμίσεις για την αναγραφή των τιμών προ και μετά ΦΠΑ. Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να αναγράφουν χωριστά στις αποδείξεις λιανικής την αξία των προϊόντων σε ευρώ και τον ΦΠΑ, ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει τις πληρώνει. Μένει να ξεκαθαριστεί αν η ρύθμιση αυτή θα ισχύει μόνο για τα προϊόντα ένδυσης/υπόδησης και άλλα βιομηχανικά προϊόντα όπως αναφέρεται στο κείμενο της δημόσιας διαβούλευσης, ή τελικά θα ισχύσει για όλες τις επιχειρήσεις οι οποίες διαθέτουν ταμειακές μηχανές, πλην των παντοπωλείων.

* Καθίσταται υποχρεωτική η ανάρτηση τιμοκαταλόγου από όλες τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών. Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, οι επιχειρήσεις που εκμισθώνουν και γενικά παρέχουν κάθε μορφής υπηρεσίες προς τους πελάτες τους (επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών) υποχρεούνται να αναρτούν σταθερά τιμοκατάλογο σε ορατό από τον πελάτη σημείο του καταστήματος ή γραφείου τους, στον οποίο θα αναγράφονται οι τιμές των υπηρεσιών που παρέχουν. Οι ίδιες επιχειρήσεις υποχρεούνται να αναγραφούν στα τιμολόγια ή αποδείξεις, που εκδίδουν στους πελάτες τους, ξεχωριστά και λεπτομερώς κάθε μία παρεχόμενη υπηρεσία με την αντίστοιχη αμοιβή που εισπράττουν προ και μετά ΦΠΑ.

* Καθίσταται υποχρεωτική η προεκτίμηση του κόστους παροχής υπηρεσιών από τους επαγγελματίες, εφόσον ζητηθεί από τον καταναλωτή. Μπορεί λ.χ ο καταναλωτής να ζητά εγγράφως από συνεργεία, ενεχυροδανειστήρια, ηλεκτρολόγους, υδραυλικούς, υγειονομικές υπηρεσίες, κ.ά. αναλυτικό κόστος των υπηρεσιών που ζητά να του παρασχεθούν, προκειμένου να μπορεί να συγκρίνει τιμές πριν αποφασίσει.

* Καθιερώνεται η ογκομέτρηση για τα καυσόξυλα. Η μονάδα μέτρησης των καυσόξυλων αλλάζει και σύμφωνα με τη νέα διάταξη η διακίνησή τους θα γίνεται πλέον ανά μονάδα όγκου (κυβικό μέτρο) αντί του βάρους (κιλά/τόνοι). Πρόκειται για μια απόφαση που αναμένεται ότι θα διευκολύνει τουλάχιστον όσους καταναλωτές μπορούν να ογκομετρήσουν τον αποθηκευτικό τους χώρο, ενώ παράλληλα θα επιτρέψει την πώληση καυσόξυλων σε παλέτες και άλλες συσκευασίες από οργανωμένα σούπερ μάρκετ κ.ά. Παράλληλα εκτιμάται ότι με την ογκομέτρηση θα εκλείψουν φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών από επιτήδειους εμπόρους που έβρεχαν τα ξύλα για να αυξήσουν το βάρος τους.

* Τίθενται περιορισμοί στη χρήση του όρου «οικολογικά προϊόντα». Με το νέο πλαίσιο απαγορεύεται η ανεξέλεγκτη σήμερα χρήση του επιθετικού προσδιορισμού «οικολογικό» ή «οικο» στην ελληνική ή σε ξένη γλώσσα κατά τη διάθεση στην κατανάλωση, πώληση και διαφήμιση κάθε είδους προϊόντος. Εξαιρούνται όσα προϊόντα έχουν λάβει οικολογικό σήμα βάσει του Κανονισμού Ε.Κ./66/2010 του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου «σχετικά με το οικολογικό σήμα της Ε.Ε. (EU Ecolabel)», είτε βάσει ιδιωτικού ή δημοσίου συστήματος εκχώρησης, που ισχύει νόμιμα σε κράτος-μέλος της Ε.Ε., την Τουρκία κ.ά. Παράλληλα οι κατασκευαστές προϊόντων με οικολογικό λογότυπο ή και οικολογικές ενδείξεις ή οι υπεύθυνοι για τη διάθεσή τους στην αγορά, πρέπει να κατέχουν σχετική βεβαίωση εκχώρησης, βάσει κάποιου συστήματος από τα παραπάνω.

* Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην σήμανση των εδώδιμων ειδών που αποτελούν υποκατάστατα στα τρόφιμα. Προϊόντα τα οποία περιέχουν ή είναι υποκατάστατα τροφίμων θα πρέπει να διαθέτουν στην ονομασία πώλησης ή στην ένδειξη της εμπορικής ονομασίας, την ένδειξη «απομίμηση», «τεχνητό», «αναπλήρωμα» κ.α από την οποία ο καταναλωτής μπορεί άμεσα να αντιληφθεί ότι πρόκειται για υποκατάστατο. Εναλλακτικά να υπάρχει ένδειξη δίπλα στην εμπορική ονομασία πώλησης που να δηλώνει ότι το εν λόγω προϊόν δεν είναι τρόφιμο, που υποκαθιστά, π.χ. η ένδειξη "δεν είναι τυρί". Ο καταναλωτής θα πρέπει να ενημερώνεται με ειδικές σημάνσεις ή μέσω τιμοκαταλόγων και για τροφές που περιέχουν υποκατάστατα σε χώρους ομαδικής εστίασης.

Πηγή: capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου