14 Φεβ 2013

Περιβαλλοντική Δήλωση Προϊόντος (EPD): Μια άλλου είδους πιστοποίηση και σήμανση που προωθείται στις διεθνείς αγορές.


Μια άλλου είδους πιστοποίηση με ταυτόχρονη σήμανση έχει κάνει τα τελευταία χρόνια την εμφάνισή της στις διεθνείς αγορές. Πρόκειται για την «Περιβαλλοντική Δήλωση Προϊόντος» (Environmental Product DeclarationEPD) στην οποία συμμετέχουν και κάποια – λίγα ακόμα – ελληνικά προϊόντα όπως το ελαιόλαδο. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΑγροΤύπου τρία είναι τα στοιχεία εκείνα που κάνουν το EPD
σημαντικό. Πρώτον, επιτρέπει να βάλει κανείς το δικό του περιβαλλοντικό σήμα στο προϊόν του. Δεύτερον, η διαδικασία για καλύτερο περιβάλλον σχεδόν πάντα μειώνει και το κόστος παραγωγής. Τρίτον, είναι πλήρες ως προς αυτά που εξετάζει, περιλαμβάνοντας π.χ. το αποτύπωμα άνθρακα (carbon footprint) για το φαινόμενο θερμοκηπίου, αλλά και ότι άλλο μπορείτε να αποδείξετε, ώστε να επιδείξετε (ποιοτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος σας, water footprint κλπ). Στην Ελλάδα την πιστοποίηση αυτή φέρουν ελαιόλαδα τριών περιοχών: α)ΕΑΣ Πεζών Ηρακλείου Κρήτης, β) ΕΑΣ “Μεραμβέλλου” Λασιθίου, Κρήτης και γ) Ομάδας Παραγωγών “Νηλέας” Μεσσηνίας.

Ειδικότερα, η Περιβαλλοντική Δήλωση Προϊόντος (EPD) είναι μια επικυρωμένη περιβαλλοντική δήλωση που αναπτύχθηκε σύμφωνα με το πρότυπο τυποποίησης ISO 14025. Ο όρος περιβαλλοντική δήλωση, καθορίζεται, στο πρότυπο ISO 14025, ως η ποσοτικοποίηση περιβαλλοντικών δεδομένων για ένα προϊόν κι έχει ως βάση της τον κύκλο ζωής του προϊόντος (life cycle analysis). Αξιοποιήθηκε δε παραπάνω με τη συνήθη μεθοδολογία του «Greenhouse Gas Protocol» καθώς και τις πρόνοιες του ISO 14064.

Ετικέτα στο προϊόν
Σύμφωνα με όσα αναφέρει στον ΑγροΤύπο ο κ. Γιώργος Μιχαλόπουλος, γεωπόνος και Σύμβουλος Πιστοποίησης, ο οποίος ασχολείται τα τελευταία χρόνια με το θέμα: «Το διαφορετικό είναι ότι αποτελεί την πρώτη περίπτωση που μπορεί κάποιος να τοποθετήσει στο προϊόν ένα σήμα (το οποίο μπορεί να επιλέξει και ο ίδιος) το οποίο συνοδεύεται με μια δήλωση η οποία είναι αναρτημένη και στο διαδίκτυο. Αντίθετα στα άλλα συστήματα διαχείρισης όπως το ISO 9000, το ISO 14000, το ISO 22000, το AGRO κ.α. δεν επιτρέπεται πάνω στο προϊόν κάτι που να χαρακτηρίζει το προϊόν».
Και προσθέτει: «Στο EPD έχουν ενταχθεί 7 συνολικά λάδια εκ των οποίων τα 3 είναι ελληνικά. Η Περιβαλλοντική Δήλωση Προϊόντος σου δίνει την ευκαιρία να τοποθετήσεις στο μπουκάλι σου ένα σήμα το οποίο έχει διεθνή αναγνώριση. Μια Ένωση ή Ομάδα Παραγωγών αν θέλει να ενταχθεί θα πρέπει να κάνει μια περιβαλλοντική μελέτη να την καταθέσει στον Διεθνή Οργανισμό «Εnvirondec». Η πιστοποίηση αυτή σε επίπεδο αγοράς σου δίνει την δυνατότητα της δημιουργίας ενός ειδικού επιχειρήματος που δεν το έχουν οι άλλοι».

ΕΑΣ Μεραμβέλλου
Για το θέμα ο ΑγροΤύπος μίλησε και με τις οργανώσεις που έχουν πιστοποιήσει το ελαιόλαδό τους. Ειδικότερα η κα. Ιωάννα Φιορέντζη Διευθύντρια της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών “Μεραμβέλλου” Λασιθίου, Κρήτης μας ανέφερε σχετικά: «Πρόκειται για μια επιπλέον πιστοποίηση η οποία έχει να κάνει με το ισοζύγιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Είναι μια καινοτόμος πιστοποίηση, δεν υπάρχει παρόμοια και σε αυτό που στοχεύουμε είναι η ιδιαιτερότητα του προϊόντος μας το οποίο φέρει την σήμανση αυτή. Ξεκινήσαμε το 2011. Η αλήθεια ωστόσο είναι ότι ακόμα δεν έχουμε δει τα επιθυμητά αποτελέσματα αλλά θεωρώ ότι αυτό που έχει επηρεάσει αρνητικά είναι η άσχημη οικονομική συγκυρία. Επίσης ο καταναλωτής δεν γνωρίζει καλά αυτή την διαφοροποίηση στην πιστοποίηση και εκεί θα πρέπει να γίνουν βήματα. Έχουμε στείλει το λάδι μας σε εκθέσεις στην Γερμανία, την Ολλανδία, την Δανία και την Ρωσία και ευελπιστούμε σε κάποια ανταπόκριση. Στο εξωτερικό η πιστοποίηση αυτή είναι σαφώς πιο γνωστή στους καταναλωτές».
Σύμφωνα με την κα. Φιορέντζη ο καταναλωτής που θα δει σε ένα προϊόν την σήμανση “EPD” θα πρέπει να γνωρίζει ότι το προϊόν είναι ολοκληρωμένης διαχείρισης, παράγεται με αυστηρές προϋποθέσεις χωρίς την χρήση πρακτικών και μεθόδων που επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με διοξείδιο του άνθρακα. Αντίθετα μάλιστα η καλλιέργεια απορροφά διοξείδιο του άνθρακα.

Ο.Π. Νηλαίας
Από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Κόκκινος, Πρόεδρος της Ομάδας Παραγωγών “Νηλέας” Μεσσηνίας μας τονίζει: «Από την ίδρυσή μας είχαμε πιστοποιηθεί με ISO 14000 το οποίο είναι περιβαλλοντικό πρότυπο. Ο παράγοντας λοιπόν, περιβάλλον είχε μπει στην πολιτική μας από το 2002. Η παρότρυνση βέβαια για την απόκτηση ενός περιβαλλοντικού προφίλ έγινε από την εταιρεία “ΡοδαξΑγρο” που είναι και ο σύμβουλός μας. Σε αυτό συμφωνήσαμε και εμείς και όπως βλέπουμε και στην Νέα ΚΑΠ η γεωργία και το περιβάλλον θα είναι αλληλένδετες έννοιες».
Προσθέτει ακόμα: «Αυτό που προέκυψε τελικά από την εφαρμογή αυτής της πιστοποίησης είναι ότι για κάθε μπουκάλι 750 ml το οποίο φθάνει στην Βόρεια Ευρώπη αποθηκεύονται στο έδαφος 337 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό δείχνει ότι ο μεσογειακός ελαιώνας μπορεί να λειτουργήσει θετικά προς το περιβάλλον εφόσον μπορεί να αποθηκεύει διοξείδιο του άνθρακα».

Αντίκτυπος στην αγορά
Πως όμως αυτό μπορεί να μετατραπεί σε ένα εργαλείο μάρκετινγκ; Σύμφωνα με τον κ. Κόκκινο παρά το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκε από πλευρά τους μια πολύ σοβαρή μελέτη και τα αποτελέσματα ήταν πολύ ενθαρρυντικά το ελαιόλαδο δεν έχει αποκτήσει την ανάλογη υπεραξία. Αυτό είναι και το δύσκολο κομμάτι – σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ο.Π. Νηλέας - αφού η Ομάδα Παραγωγών δεν διαθέτει την οικονομική δυνατότητα για προώθηση του προϊόντος «Χρειαζόμαστε κεφάλαιο, για την συμμετοχή σε εκθέσεις σε χώρες που οι καταναλωτές τους έχουν περιβαλλοντικές ανησυχίες», μας ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κόκκινος.

Χρήστος Διαμαντόπουλος


Πηγή:www.agrotypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου