Του Γιώργου Μανέττα gmanettas@pegasus.gr
Μια επίσκεψη στα μεγάλα σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ αρκεί για
να αντιληφθεί κανείς τη φρενίτιδα των Αμερικάνων για το λεγόμενο «ελληνικό
γιαούρτι» και την πρωτοφανή επιτυχία που σημειώνει η ΦΑΓΕ στην άλλη άκρη του
Ατλαντικού. Εκατομμύρια καταναλωτές βάζουν καθημερινά στο καλάθι των αγορών
τους, το υγιεινό τρόφιμο με ρίζες στη χώρα που «γέννησε» τον σύγχρονο δυτικό
πολιτισμό, ενώ μεγάλο μέρος από αυτούς επιλέγουν το «Total», τη «ναυαρχίδα» της ελληνικής
γαλακτοβιομηχανίας.
Τα νούμερα έρχονται να επιβεβαιώσουν τα παραπάνω και να
πείσουν τους πλέον δύσπιστους. Οι πωλήσεις της ΦΑΓΕ αυξάνονται με ρυθμούς άνω
του 50% σε ετήσια βάση τα τελευταία δέκα χρόνια (!), αποτελώντας ένα από τα
μεγαλύτερα success
story της
δεκαετίας στην αγορά τροφίμων των ΗΠΑ.
Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι ότι δεν φαίνεται να υπάρχει
-μέχρι στιγμήςτουλάχιστον- κάποια? οροφή στην ανάπτυξή της, καθώς τα περιθώρια
ανάπτυξης της αμερικάνικης αγοράς γιαουρτιού παραμένουν μεγάλα.
Υπολογίζεται πως η ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση στις
ΗΠΑ ανέρχεται σε περίπου 6 κιλά, όταν στην Ελλάδα είναι 10 κιλά και στη Δυτική
Ευρώπη υπερβαίνει τα 15,5 κιλά. «Οποιαδήποτε πρόβλεψη θα ήταν παρακινδυνευμένη,
καθώς κάθε φορά η πραγματικότητα μάς διαψεύδει και μας εκπλήσσει ευχάριστα»,
λέει στέλεχος της εταιρείας.
Η πορεία προς την καταξίωση
Η επιτυχία που βιώνει σήμερα η ΦΑΓΕ στις ΗΠΑ και στις
άλλες διεθνείς αγορές δεν είναι τυχαία. Και σίγουρα δεν ήρθε ξαφνικά και απροσδόκητα,
όπως πολλοί μπορεί να νομίζουν.
Εξωστρέφεια
Είναι αποτέλεσμα σκληρού αγώνα και εξωστρεφούς
συμπεριφοράς για περισσότερα από 30 χρόνια. «Δύο γενιές της οικογένειας
Φιλίππου εργάστηκαν σκληρά και μεθοδικά, επέμειναν στον στόχο τους και κυρίως
επιστράτευσαν αποθέματα υπομονής για να οικοδομήσουν μια πραγματική πολυεθνική
εταιρεία, η οποία σήμερα πραγματοποιεί το 70% των πωλήσεών της και άνω του 70%
των κερδών της εκτός Ελλάδας», επισημαίνει χαρακτηριστικά το ίδιο στέλεχος.
Ακόμη και τώρα, η νέα γενιά της οικογένειας Φιλίππου, που
κρατάει τα ηνία, δουλεύει σχεδόν ακατάπαυστα με λίγες ώρες ξεκούρασης σε
καθημερινή βάση, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις.
Η αρχή στις ΗΠΑ έγινε το 1998, όταν ύστερα από μια
ικανοποιητική πορεία σε Αγγλία και Ιταλία, η εταιρεία αποφασίζει να κάνει το
μεγάλο βήμα στην άλλη όχθη του Ατλαντικού. Το εγχείρημα στέφεται από επιτυχία.
Σήμερα πουλάει 64.000 τόνους, οι οποίοι αντιστοιχούν στο
3,5% του όγκου της συνολικής αγοράς γιαουρτιού των ΗΠΑ. Επίσης, το Total συναντάται και στα πιο απαιτητικά
σούπερ μάρκετ, όπως η αλυσίδα Whole
Foods, τη
στιγμή που βασικοί ανταγωνιστές, όπως η Chobani του Τούρκου επιχειρηματία Ηamdi Ulukaya, αποκλείονται. Το
μεγαλύτερο «παράσημο» της ΦΑΓΕ είναι ότι θεωρείται ο δημιουργός της κατηγορίας του
λεγόμενου «ελληνικού τύπου γιαουρτιού» και πως έμαθε τους Αμερικανούς να τρώνε
στραγγιστό γιαούρτι.
Νέες επενδύσεις
Διαβλέποντας τα τεράστια περιθώρια, η διοίκηση της
εταιρείας υπό την καθοδήγηση του Αθανάσιου Φιλίππου ετοιμάζεται να διπλασιάσει
τη δυναμικότητα του εργοστασίου που διαθέτει στο Johnstown της Νέας Υόρκης, σε 150.000
-160.000 τόνους, επενδύοντας 100 εκατ. δολάρια και παράλληλα να «ρίξει» στην
αμερικάνικη αγορά νέα προϊόντα, μετά το Fruyo που κυκλοφόρησε πρόσφατα.
Στελέχη της εκτιμούν ότι η νέα γραμμή θα είναι έτοιμη να
λειτουργήσει στις αρχές του 2014. Αυτή η επένδυση αναμένεται να ολοκληρώσει
έναν κύκλο επενδύσεων πάνω από 300 εκατ. δολάρια από το 2005, οπότε και
πρωτοάνοιξε το εργοστάσιο στις ΗΠΑ. Παράλληλα, βάζει «πλώρη» για επέκταση στη
Νότια Αμερική, όπου αναδύονται ευκαιρίες και ποντάρει σε μια θετική πορεία στην
αγορά της Γερμανίας, από την οποία έρχονται ενθαρρυντικά μηνύματα.
Η εταιρεία ατενίζει το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία
από ποτέ. Ο ανταγωνισμός από τις πολυεθνικές Danone, Yoplait και Chobani δεν την τρομάζει. Το
αντίθετο, όπως λένε στελέχη της ΦΑΓΕ, αποτελεί κίνητρο για να γίνεται καλύτερη
και να ανακαλύπτει τρόπους να βρίσκεται στην πρωτοπορία των εξελίξεων. «Είμαστε
το προϊόν που κατεξοχήν αντιπροσωπεύει το φυσικό και υγιεινό γιαούρτι. Δεν
έχουμε να φοβηθούμε τίποτα», τονίζουν χαρακτηριστικά και προσθέτουν πως η
εταιρεία είναι στρατηγικά τοποθετημένη για να οδηγήσει τις εξελίξεις με αιχμή
του δόρατος το Total και
δευτερευόντως το Fruyo.
Ομολογιακό
Μήνυμα εμπιστοσύνης από τους επενδυτές
Ισχυρό μήνυμα στήριξης στις προοπτικές και στις
δυνατότητες της ΦΑΓΕ έδωσε η διεθνής επενδυτική κοινότητα, προσφέροντας
πολλαπλάσια χρήματα από αυτά που ζήτησε κατά την πρόσφατη αναχρηματοδότηση
ομολογιακού δανείου. Οι προσφορές άγγιξαν τα 2,5 δισ. δολάρια, ενώ η ΦΑΓΕ ήθελε
250 εκατομμύρια δολάρια. Και όλα αυτά, τη στιγμή που οι γραμμές χρηματοδότησης
έχουν κλείσει ερμητικά για τις ελληνικές εταιρείες και η «ντιρεκτίβα» μεταξύ
χρηματοδοτικών οργανισμών επιτάσσει άμεση απεμπλοκή από οτιδήποτε ελληνικό.
Στηρίζει Ελλάδα
«Η αποφυγή φόρων δεν ήταν ποτέ ο λόγος για τη μεταφορά
της έδρας μας στο Λουξεμβούργο», διευκρινίζουν άνθρωποι της ΦΑΓΕ, απαντώντας
στην κριτική που ασκήθηκε στην ελληνική γαλακτοβιομηχανία το προηγούμενο
διάστημα. Εκείνο που μέτρησε περισσότερο απ' όλα, όπως υποστηρίζουν, ήταν η
απόφαση της εταιρείας να γίνει περισσότερο εξωστρεφής και να εξυπηρετήσει με
τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα σχέδια για περαιτέρω διεθνοποίηση των εργασιών
της. Ξεκαθαρίζουν ακόμη πως η ΦΑΓΕ συνεχίζει να στηρίζει ποικιλοτρόπως την
Ελλάδα και την παρουσία της στη χώρα μας, διατηρώντας την παραγωγική
δραστηριότητα και τις θέσεις εργασίας, ενώ εξοφλεί στο ακέραιο και σε σύντομο,
για τα δεδομένα της εποχής, διάστημα τους προμηθευτές της (45 ημέρες).
Πρόσφατα, μάλιστα, προχώρησε σε αύξηση κεφαλαίου πολλών εκατομμυρίων ευρώ στην
ελληνική εταιρεία, η οποία πλέον είναι απόλυτα υγιής και έχει μηδενικό
δανεισμό. Από την Ελλάδα, τέλος, πραγματοποιούνται όλες οι εξαγωγές της ΦΑΓΕ
προς τις ευρωπαϊκές αγορές.
Η ΦΑΓΕ με αριθμούς
Πωλήσεις: Ξεπέρασαν τα 385 εκατ. ευρώ το 2011
Εργοστάσια: Διατηρεί 3 εργοστάσια στην Ελλάδα και 1 στην
Αμερική
Θέσεις εργασίας: Απασχολεί πάνω από 1.000 εργαζόμενους
Εξαγωγές: Διαθέτει προϊόντα σε 29 χώρες μεταξύ των οποίων
Αγγλία, Ιταλία και Γερμανία
Πηγή:www.imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου