Δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε., ο
Εκτελεστικός Κανονισμός 701/2012, ο οποίος τροποποιεί τον Κανονισμό 543/2011 ο
οποίος θέσπιζε λεπτομερείς κανόνες εφαρμογής του Κανονισμού 1234/2007 για τα
μέτρα πρόληψης και διαχείρισης κρίσεων στις αγορές των οπωροκηπευτικών.
Με αυτό τον τρόπο, καθορίζονται τα ανώτατα ποσά στήριξης
για τις αποσύρσεις από την αγορά συγκεκριμένων προϊόντων. Τα ποσά αυτά θα
πρέπει να καθορίζονται κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται ότι οι αποσύρσεις δεν
αποτελούν μόνιμη εναλλακτική διέξοδο για τα προϊόντα αντί της διάθεσής τους
στην αγορά και, ταυτόχρονα, ότι οι αποσύρσεις εξακολουθούν να αποτελούν
αποτελεσματικό μέσο για την πρόληψη και τη διαχείριση κρίσεων. Για να
εξασφαλιστεί αυτό, η Επιτροπή έκρινε ότι θα πρέπει να αυξηθούν τα ανώτατα ποσά
στήριξης για αποσύρσεις από την αγορά για τα οπωροκηπευτικά εκείνα για τα οποία
τα υφιστάμενα επίπεδα στήριξης είναι ιδιαίτερα χαμηλά σε σύγκριση με τις μέσες
τιμές παραγωγής στην Ένωση. Αυτό ισχύει για τα παρακάτω προϊόντα:
· τομάτες,
· σταφύλια,
· βερίκοκα,
· αχλάδια,
·
μελιτζάνες και
· πεπόνια
Επιπλέον, προκειμένου να αποφευχθεί η υπεραντιστάθμιση
των αποσύρσεων φθηνότερων ντοματών που προορίζονται για μεταποίηση, θα πρέπει
να προβλεφθεί διαφοροποιημένο ποσό για τις ντομάτες που έχουν παραχθεί από την
1η Ιουνίου έως τις 31 Οκτωβρίου, περίοδος κατά την οποία οι ντομάτες που
προορίζονται για μεταποίηση μπορούν να αποσυρθούν.
Επίσης, για να ενθαρρυνθεί η δωρεάν διανομή αποσυρόμενων
οπωροκηπευτικών (σε εγκεκριμένους από τα κράτη-μέλη προορισμούς), θα πρέπει να
καθοριστεί υψηλότερο ανώτατο ποσό ενίσχυσης απ’ ότι για άλλους προορισμούς, εάν
η διαφορά μεταξύ της μέσης τιμής παραγωγής στην Ένωση και των υφιστάμενων
ανώτατων επιπέδων στήριξης το επιτρέπει, χωρίς τη δημιουργία μόνιμης
εναλλακτικής διεξόδου για τα προϊόντα αντί της διάθεσής τους στην αγορά. Αυτό
ισχύει για τα κουνουπίδια, τις ντομάτες, τα μήλα, τα σταφύλια, τα βερίκοκα, τα
αχλάδια, τις μελιτζάνες, τα πεπόνια, τα καρπούζια, τις κλημεντίνες και τα
λεμόνια.
Για διευκολυνθεί η διανομή των αποσυρομένων προϊόντων σε
φιλανθρωπικές οργανώσεις και ιδρύματα, οι εν λόγω οργανώσεις και ιδρύματα θα
πρέπει να υποχρεούνται να τηρούν χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς για τη
δραστηριότητα αυτή, μόνο εάν έχουν ζητήσει και λάβει την άδεια των αρμόδιων
αρχών του κράτους μέλους να ζητούν συμβολική χρηματοοικονομική συνδρομή από
τους τελικούς αποδέκτες. Η δυνατότητα να ζητηθεί η συνεισφορά αυτή θα πρέπει
επίσης να επεκταθεί στα νωπά προϊόντα.
Τέλος, κρίσιμο σημείο, με βάση την προηγούμενη πείρα από
την εφαρμογή των μέτρων για την πρόληψη και τη διαχείριση κρίσεων, είναι η
αποσαφήνιση των ορισμών της πρώιμης συγκομιδής και της μη συγκομιδής και οι
περιπτώσεις στις οποίες μπορούν να ληφθούν τα μέτρα πρώιμης συγκομιδής και μη
συγκομιδής.
Έτσι:
Ως «πρώιμη συγκομιδή» νοείται η πλήρης συγκομιδή άγουρων
μη εμπορεύσιμων προϊόντων σε μια δεδομένη περιοχή. Τα σχετικά προϊόντα δεν θα
έχουν υποστεί ζημιές πριν από την πρώιμη συγκομιδή, είτε λόγω των καιρικών
συνθηκών είτε λόγω ασθένειας ή άλλης αιτίας.
Ως «μη συγκομιδή» νοείται η περάτωση του υφιστάμενου
κύκλου παραγωγής στη συγκεκριμένη περιοχή όταν το προϊόν έχει αναπτυχθεί
επαρκώς και είναι γενικά υγιούς, ανόθευτης και εμπορεύσιμης ποιότητας. Ωστόσο,
η καταστροφή των προϊόντων που προκαλείται από τις καιρικές συνθήκες ή ασθένεια
δεν θεωρείται ως μη συγκομιδή.»
Για την αντιμετώπιση ξαφνικής κατάστασης κρίσης, η πρώιμη
συγκομιδή και η μη συγκομιδή θα πρέπει να είναι δυνατή για οπωροκηπευτικά με
μεγαλύτερη περίοδο συγκομιδής, παρόλο που η κανονική συγκομιδή έχει ήδη αρχίσει
ή η εμπορική παραγωγή έχει ήδη ληφθεί από τη σχετική περιοχή, υπό τους
περιορισμούς που αποφασίζονται από τα κράτη μέλη. Στις περιπτώσεις αυτές, θα
πρέπει να αντισταθμίζεται μόνο η παραγωγή που συγκομίζεται έξι εβδομάδες μετά
την εργασία. Δεδομένου ότι τα φυτά που φέρουν οπωροκηπευτικά με μεγαλύτερη
περίοδο συγκομιδής συχνά φέρουν ώριμα και άγουρα προϊόντα ταυτόχρονα, κρίνεται
σκόπιμο να προβλεφθεί παρέκκλιση από τον γενικό κανόνα που αντιτίθεται στην εφαρμογή
των μέτρων πρώιμης συγκομιδής και μη συγκομιδής για το ίδιο προϊόν και στην
ίδια περιοχή σε ένα δεδομένο έτος.
Τα μέτρα πρώιμης συγκομιδής δεν λαμβάνονται για τα
οπωροκηπευτικά για τα οποία έχει ήδη αρχίσει η κανονική συγκομιδή και τα μέτρα
μη συγκομιδής δεν λαμβάνονται όταν η εμπορική παραγωγή έχει ληφθεί από τη
συγκεκριμένη περιοχή κατά τον συνήθη κύκλο παραγωγής. Ωστόσο, το παραπάνω δεν
εφαρμόζεται όταν τα φυτά οπωροκηπευτικών έχουν περίοδο συγκομιδής που
υπερβαίνει τον ένα μήνα. Στις περιπτώσεις αυτές, τα ποσά αντισταθμίζουν μόνο
την παραγωγή που πρόκειται να συγκομιστεί σε έξι εβδομάδες μετά την πρώιμη
συγκομιδή και τη μη συγκομιδή. Τα εν λόγω φυτά οπωροκηπευτικών δεν
χρησιμοποιούνται για επιπλέον παραγωγικούς σκοπούς μετά την πραγματοποίηση της εργασίας.
Για τους σκοπούς αυτούς, τα κράτη μέλη μπορούν να απαγορεύσουν την εφαρμογή των
μέτρων πρώιμης συγκομιδής και μη συγκομιδής, εάν στην περίπτωση της πρώιμης
συγκομιδής, έχει πραγματοποιηθεί σημαντικό μέρος της κανονικής συγκομιδής και
στην περίπτωση της μη συγκομιδής, έχει ήδη ληφθεί σημαντικό μέρος της εμπορικής
παραγωγής. Το κράτος μέλος που σκοπεύει να εφαρμόσει τη διάταξη αυτή αναφέρει
στην εθνική στρατηγική του το μέρος που θεωρεί σημαντικό. Η πρώιμη συγκομιδή
και η μη συγκομιδή δεν εφαρμόζονται συγχρόνως για το ίδιο προϊόν και την ίδια
συγκεκριμένη περιοχή για ένα δεδομένο έτος, παρά μόνο όταν οι δύο εργασίες
μπορούν να πραγματοποιηθούν ταυτόχρονα.
Για την πρώιμη συγκομιδή και τη μη συγκομιδή, τα ποσά
αποζημιώσεων, που αποτελούνται από την ενωσιακή συνδρομή και την εισφορά της
οργάνωσης παραγωγών, καταβάλλονται ως στρεμματικές ενισχύσεις που καθορίζονται
από το κράτος μέλος σε επίπεδο το οποίο καλύπτει μόνο τις πρόσθετες δαπάνες που
προκύπτουν από την εφαρμογή του μέτρου ή σε επίπεδο το οποίο καλύπτει το πολύ
το 90 % του ανώτατου επιπέδου στήριξης για τις αποσύρσεις από την αγορά για
προορισμούς εκτός της δωρεάν διανομής.
Οι οργανώσεις παραγωγών και οι ενώσεις οργανώσεων
παραγωγών δεν υποχρεούνται πλέον στην πρώτη κοινοποίηση κάθε δεδομένου έτους
και για ένα δεδομένο προϊόν να περιλαμβάνουν ανάλυση με βάση την προσδοκώμενη
κατάσταση στην αγορά, η οποία και να αιτιολογεί την πρώιμη συγκομιδή ως μέτρο
πρόληψης κρίσης.
Τα νέα ποσά στήριξης για τις αποσύρσεις κρίνεται σκόπιμο
να εφαρμοστούν από την αγορά αναδρομικά από την 1η Ιουλίου 2012 όταν αρχίζει η
καλοκαιρινή περίοδος εμπορίας. Προκειμένου να δοθεί χρόνος στους εισαγωγείς να
προσαρμοστούν στους νέους κανόνες σχετικά με σύστημα τιμών εισόδου, οι εν λόγω
κανόνες θα πρέπει να εφαρμόζονται από την 1η Σεπτεμβρίου 2012.
Τα ανώτατα ποσά στήριξης, για τις αποσύρσεις από την
αγορά ανά προϊόν έχουν ως εξής:
Ανώτατο όριο στήριξης (Ευρώ/100 κιλά)
Προϊόν
Δωρεάν Διανομή
Άλλοι προορισμοί
Κουνουπίδια
15,69
10,52
Τομάτες (1η Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου)
7,25
7,25
Τομάτες (1η Νοεμβρίου -31 Μαΐου)
27,45
18,30
Μήλα
16,98
13,22
Σταφύλια
39,16
26,11
Βερίκοκα
40,58
27,05
Νεκταρίνια
26,90
26,90
Ροδάκινα
26,90
26,90
Αχλάδια
23,85
15,90
Μελιτζάνες
22,78
15,19
Πεπόνια
31,37
20,91
Καρπούζια
8,85
6,00
Πορτοκάλια
21,00
21,00
Μανταρίνια
19,50
19,50
Κλημεντίνες
22,16
19,50
Σατσουμά
19,50
19,50
Λεμόνια
23,99
19,50
Δείτε εδώ το πλήρες κείμενο του Κανονισμού 701-2012.
Πηγή:www.agrotypos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου